تیتر خبرها

 

اقتضائات و ضروریّات مجلس یازدهم

 

هر دوره‌ای که مجلس شورای اسلامی شکل گرفته و می‌گیرد ؛ اقتضائات و ضروریّات خاصّی را باید برای آن در نظر گرفت. مطمئنّاً اقتضائات و ضروریّات مجالس مختلف ما با یکدیگر تفاوت اساسی داشته و خواهد داشت، از مجلسی که در دورۀ جنگ تشکیل می‌شود، انتظارات خاصّی از آن می رود که نمی شود آن ‌را از مجلس دوران صلح انتظار داشت. حال که بیش از ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و در آستانۀ تشکیل مجلس یازدهم هستیم و با توجّه به بیانیّۀ گام دوّم انقلاب که سال قبل، مقام معظّم رهبری با مرور تجربۀ ۴۰ سالۀ انقلاب اسلامی صادر کرده و اعلام کردندکه انقلاب «وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریۀ نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقّق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود؛ برای این دوره از انتخابات و مجلس ناشی از آن ضروریّات خاصّی به نظر می رسد؛ که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱- اعتقاد به حقّانیّت نظام اسلامی و حراست از شعارهای اصیل انقلاب اسلامی: با فاصله گرفتن از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، امکان فراموشی شعارهای اصیل انقلاب و یا ایجاد تحریف در آموزه‌های مبانی انقلاب وجود دارد، باتوجّه به اینکه موتور متحرّکه نظام اسلامی نگرش‌های الهی و شعارهای اصیلی مانند: استقلال، آزادی،کرامت انسانی، حاکمیّت قوانین اسلامی و … بود، در حال حاضر نیز تأکید بر حقّانیّت نظام اسلامی و حراست از شعارهای مبنایی انقلاب مطمئنّاً به توانمندی انقلاب اسلامی کمک خواهد کرد. تأکید مقام معظّم رهبری بر زنده نگه داشتن شعارهای اصیل انقلاب مانند: عدالت طلبی، عزّت مداری و مردم داری نیز ناشی از لزوم پاسداشت نقاط قوّت نظام اسلامی است.

۲- داشتن شجاعت و شهامت در مقابل زورگویان و متجاوزان و متجاسران به حقوق ملّت هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه داخلی: در عرصۀ بین المللی، ما نیاز به نمایندگان شجاعی داریم که با یک تشر آمریکا یا رژیم صهیونیستی عرصه را خالی نکرده و قدرتمندانه از مواضع نظام اسلامی دفاع نمایند و سه اصل مهّم «عزّت، حکمت و مصلحت» را در رویارویی مستکبران عالم و یا ایجاد رابطه با سایر کشورها مدّ نظر قرار دهند. امّا در عرصه داخلی نماینده باید شهامت مقابله با عناصر مفسدی که به انحای مختلف به حقوق ملّت تجاوز می نمایند، و با هزینه کردن از بیت المال، صاحب ثروت‌های بادآورده می‌شوند؛ مقابله نماید. مطمئنّاً نماینده‌ای می‌تواند شهامت و شجاعت لازم برای برخورد با مفاسد اقتصادی و اداری و سیاسی را داشته باشد که خودش پاک باشد. به قول معروف «با کوتاه کردن دست خود؛ زبانی دراز، دلی توانا، بیانی گویا برای دفاع از حقوق مردم داشته باشد» . مردم الآن چگونه بپذیرند بعد از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب و قوام نظام اسلامی به راحتی رقم نجومی چند هزار میلیارد تومانی در کشور اختلاس شود یا حقوق ماهانه و سالانۀ افرادی گردد در حالی‌که هنوز خیلی از مردم متوجّه نیستند این مبالغ واقعاً چقدر است؟

٣- اقتضای خاصّ این دوره و دوره‌های آیندۀ مجلس این است که نمایندگان منتخب ملّت به‌جای وابستگی جریانی، حزبی، باندی و جناحی به خود مردم وابستگی داشته باشند، از جنس مردم باشند، مشکلات عامّۀ مردم را درک کنند، تا بتوانند بعد از انتخاب نیز با مردم باشند. هر چقدر عمق پایگاه مردمی نماینده بیشتر باشد ارتباطات مردمی او با منتخبین خود، بعد از انتخابات بیشتر خواهد شد. اگر نماینده وابستگی جناحی، باندی و جریانی داشته باشد؛ اولویّت‌های مدّ نظر او همان اولویّت‌های باند، جناح و جریانش خواهد بود امّا اگر عمیقاً وابسته به عامّۀ مردم باشد، اولویّت اوّل او رفع مشکلات اصلی مردم خواهد بود. لذا باید بعنوان یک ضرورت ببینیم کدام کاندیداها پایگاه عمیق مردمی دارند، نه پایگاه جناحی و باندی و جریانی.

۴- یکی از عمده‌ترین ضرورت‌های انتخابات  این دوره ترسیم تصوّر عمومی مردم نسبت به عملکرد برخی مسئولین است، متأسّفانه عملکرد منفی و حاشیه‌دار برخی از مسئولین موجب شکل‌گیری تصوّر منفی از مسئولین در اذهان عمومی شده است، وجود برخی مفاسد اقتصادی نیز به شکل‌گیری این تصوّر منفی دامن زده است. به طوری که پذیرش وجود مسئولین سالم و پاک- با وجود اینکه کم هم نیستند- در افکار عمومی سخت شده است، تصوّر عمومی این است که هر کس برای پذیرش مسئولیّتی تلاش می کند؛ گویا برای خودش و باند خودش و یا جیب خودش تلاش می کند، و این تصوّر عمومی باید اصلاح شود و برای اصلاح این تصوّر منفی اوّلین نکته، توجّه به آموزه‌های دینی است. در نهج البلاغه بارها و بارها به این مسئله توجّه شده است، آقا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب-علیه أفضل صلوات المصلّین- در نامه‌ای که به یکی از کارگزارن خود که به فساد مالی دچار شده بود تأکید می‌فرماید که: «صلاح وشایستگی پدرت، مرا دربارۀ تو به اشتباه انداخت وگمان کردم تو در هدایت پیرو پدرت هستی و راه او را پیش خواهی گرفت، لیکن آن‌چه در بارۀ تو به من خبر داده‏اند؛ این است که از فرمانبردارى هوایت دست بر نمى‏دارى و ذخیرتى براى آخرتت نمى‏گذارى. دنیاى خود را آبادان مى‏کنى با ویران کردن آخرتت، و با خویشاوندانت مى‏پیوندى به قیمت بریدن از دینت». و سریع او را برکنار می‌کند تا افکار عمومی قانع شود، همچنین می فرماید: «اِنَّ عَمَلَکَ لَیسَ لَک  بِطُعمَهٍ ولکِنّهُ فی عُنُقِکَ أَمانَۀٌ». نکته مهمّ دیگر، برای اصلاح این تصوّر عمومی منفی این است که مسئولین محترم تمام امتیازاتی را که از قِبَل مسئولیّت، متوجّه آنها می‌شود بر خود تحریم کنند و مسئولیّت، از این لحاظ محدودیّت‌آور باشد. به جِدّ معتقدم هیچ یک از مسئولین ما نه تنها نباید دنبال ثروت‌اندوزی نامشروع باشند- که در این صورت وظایف ذاتی نهادهای حاکمیّتی است که برای بازگرداندن اعتماد عمومی با چنین اشخاصی به شدّت مقابله کنند- بلکه حتّی دنبال کسب ثروت مشروع نامتعارف نیز نباشند. چرا که مردم ثروت کسب شده، یا امتیاز بدست آمده را حتماً به مسئولیّت شخصی مرتبط خواهند نمود. لذا چون نظام ما اسلامی است باید برای رفع این نقیصه تلاش کنیم تا بتوانیم تصوّر منفی شکل گرفته را اصلاح نمائیم و این یک ضرورت مهمّ این دوره است.

۵- برای رسیدن به مورد قبلی «ساده زیستی و نداشتن تمایلات تجمّل‌گرایانه» نیاز شدید به  نماینده‌ای داریم که با گرایش‌های تجمّل‌گرایانه و مظاهر تجمّل به شدّت مخالف باشد، و حتی در روش‌های تبلیغاتی خود نیز از تجمّل گریزان باشد. کاندیدایی که تمام روش‌های تجمّلاتی را در تبلیغات انتخاباتی بکار می‌بندد و به لطایف الحیل دنبال کسب آرای مردم است چگونه می‌تواند با مدیرانی تجمّل‌گرا مقابله نماید؟ زندگی نماینده و مسئول و مدیر ما باید در حدّ طبقۀ ضعیف مردم باشد تا بتواند درد آنها را حس کند.

۶- امروز شواهد و قراین زیادی نشان می دهد که قدرت، اقتدار و هیمنۀ آمریکا در دنیا، رو به افول و زوال است و آمریکا امروز به مراتب ضعیف‌تر از آمریکای چهار دهۀ قبل است و به تعبیر مقام معظّم رهبری «افول آمریکا به واقعیّت مورد اجماع صاحب‌نظران معتبر جهان تبدیل شده است». لذا از ضروریّت‌های مجلس شورای اسلامی این است که نمایندگان، مؤمن به مبانی انقلاب اسلامی و شجاع در تراز نظام اسلامی بوده و حرکت جهادی و رفتار انقلابی یعنی رفتار عاقلانه و مدبّرانه‌ و مجاهدانه داشته باشند و ماهیّت و جوهرۀ چنین مجلسی مکتب و گفتمان امام خمینی(ره) و گفتمان مقام معظّم رهبری(مُدّظِلُّهُ‌العالی)- به‌عنوان تنها مرجع مطمئن تفسیر و تبیین گفتمان امام راحل- است و تمام تلاش نمایندگان باید اجرای شعارهای اصیل انقلاب و ادامه دادن راه مجاهدت سردار سلیمانی‌ها و گرفتن انتقامِ خونِ به ناحق ریختۀ آن‌ها و در یک کلمه «اعتلای کلمۀ حق» برای تحقّق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی- ارواحنافداه-» باشد که إن شاءالله این‌چنین خواهد بود.

والسّلام

حسین حق وردی

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.