اهداف وبرنامه های حسین حقوردی کاندیدای یازدهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی
در پرتو لطف خداوند متعال و در سایه پر خیر و برکت نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، ملّت بزرگ ایران میرود تا حماسه باشکوه دیگری را خلق نماید، بیشک برگزاری انتخابات آزاد، قانونی و پرصلابت یکی از ثمرات و برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است،که با برگزاری قریب چهل انتخابات در دوره حیات پرافتخار خود تجربه جدیدی را در عرصه مردم سالاری با تکیه بر مبانی دینی به بشریّت بحران زده کنونی ارائه نموده است. برگزاری این تعداد از انتخابات که در طول چهار دهۀ عمر یک نظام سیاسی بیسابقه است، نشانگر توجّه به نقش مردم و اثرگذاری آنها در تداوم نظام اسلامی است، از نظر بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران- حضرت امام خمینی(ره)- و مقام معظّم رهبری، احترام به نظر مردم یک تاکتیک موقّت نیست؛ بلکه یک استراتژی مقدّس دائمی است و انتخابات، عالیترین ابزار احترام به خواست و نظر مردم است. انقلاب اسلامی ایران بیتردید یکی از نفحات رحمت الهی است که به سوی بشریّت وزیدن گرفته است، حال در گام دوّم و بعد از گذشت چهار دهه از عمر مبارک این نظام مقدّس، همه ما وظیفه سنگینی در حفظ و حراست از دستاوردهای والای آن داریم و بزرگترین رسالت در این خصوص کمک به روند تکاملی آن است و انتخابات، مهمترین وسیله ممکن برای شتاب بخشیدن و سرعت دادن به حرکت تکاملی نظام اسلامی است. بیتردید مشارکت گسترده و حماسی مردم در انتخابات، مهم ترین کمک به روند تکاملی انقلاب اسلامی است چرا که ضمن خنثی کردن توطئههای رنگارنگ دشمنان نظام اسلامی، یک بار دیگر پایگاه عمیق مردمی نظام را به جهانیان نشان خواهد داد و بیعتی دیگر با آرمانهای امام و شهدا و میثاقی مجدّد با رهبری معظّم انقلاب اسلامی خواهد بود، البتّه شناخت آسیبها و موانع، لازمه کمک به روند تکاملی هر امری است. در زمینه انقلاب اسلامی نیز باید با شناخت آسیبها و آفات آن و رفع آنها به روند تکاملی آن سرعت بخشید. اگر آسیبهای انقلاب اسلامی را به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم کنیم، مطمئنّاً آنچه که اهمیّت بیشتری دارد، پرداختن به آسیبهای داخلی است، نقطه محوری آسیبپذیری داخلی نظام اسلامی مطرح شدن عدم کارآمدی مؤثّر آن است. نقطه اشتراک نظام سلطه و مخالفان داخلی نظام اسلامی، همین مورد است که تأکید شود نظام دینی، توانایی اداره جامعه را ندارد و گویی همۀ دشمنان خارجی و داخلی نظام اسلامی دست به دست هم دادهاند که به مردم ایران و سایر کشورها بگویند که تنها نظام مردم سالار مبتنی بر دین در جهان، به دلیل عدم کارآمدی امکان دوام و بقا ندارد. حال که مهمترین آسیب داخلی نظام مشخص شد، باید برای پایایی و پویایی انقلاب اسلامی بتوانیم عواملی را که به کارآمدی نظام اسلامی ضربه می زنند، شناسایی کرده و از بین ببریم، درست است که کارآمدی از بحث مشروعیّت نظام جداست امّا اگر نظام اسلامی در عرصه کارآمدی مشکل پیدا کند می تواند به تدریج به عدم مشروعیّت منجر شود. عمدهترین عوامل مؤثّر در طرح ناکارآمدی نظام اسلامی به نارسایی نظام اداری برمیگردد که اسباب عمده نارضایتی مردمی را فراهم مینماید. مشکلاتی از قبیل: قانونگریزی، تجمّلگرایی، تبعیض و بیعدالتی، امتیازطلبی، بوروکراسی آزاردهنده، فسادهای مالی و اقتصادی و عدم توجّه به اصل شایستهسالاری و… بیشترین نقش را در عدم رضایتمندی عمومی دارند، که باید با برنامهریزی دقیق و شفاف و مؤثّر، این مشکلات را رفع نمود تا امکان تداوم حرکت تکاملی انقلاب اسلامی فراهم شود لذا باید در اجرای عملیّاتی بیانیّۀ گام دوّم انقلاب- که هدف غایی آن را مقام معظّم رهبری «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» دانستهاند- به تقویت نهادهایی کمک شود که با آسیبهای فوق عملاً مبارزه نمایند و مجلس شورای اسلامی میتواند مهمترین و مؤثّرترین این نهادها باشد. لذا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصتی است که با تحقیق و بررسی و رأی آگاهانه افرادی را که واقعاً روحیه مقابله با این آسیبها را داشته و سیره عملی مدیریت و زندگی آنها بیانگر این روحیه باشد؛ انتخاب نموده و به عالیترین رکن تصمیمسازی و تصمیمگیری نظام اسلامی بفرستیم که مطمئنّاً در این صورت نه تنها به روند تکاملی انقلاب کمک کرده، بلکه از دستیابی نااهلان و نامحرمان به سنگر مقدّس مجلس شورای اسلامی جلوگیری کردهایم.
حال با استعانت از خداوند متعال و با توکّل بر عنایات حق تعالی و با اطمینان از لطف و محبّت و یاری شهروندان عزیز، وارد عرصه رقابت انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده، باسلام و درود بیپایان به روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی- حضرت امام خمینی (ره)- و ارواح مطهّر شهدا و با آرزوی دوام توفیقات و تأییدات برای مقام معظّم رهبری برنامههای خود را در دو حوزه کلان و شهرستانی به شرح ذیل ارائه مینمایم، باشد که با یاری شما عزیزان بتوانیم در راستای تحقّق آنها گامهای مؤثّر برداریم.
طرح ها و برنامه ها
الف) اهداف کلان
– ضروریترین عنصر لازم برای نماینده، ارتباط مستمر و مؤثّر با مردم حوزه انتخابیّه خود است که با آگاهی از مشکلات واقعی آنها، فریادگر خواستهها و مشکلات آنان در مجلس شورای اسلامی باشد.
– مبارزه قاطع با سوء استفاده از بیت المال و تجمّل گرایی و نظارت کارآمد بر اجرای قوانین بازدارنده جهت پیشگیری از مفاسد اقتصادی.
– توجّه بیش از پیش به طبقه محروم جامعه جهت توانمندسازی اقتصادی آنان با تلاش برای تصویب قوانینی که اشتغال، مسکن و بیمه آنان را فراهم نماید.
– تلاش برای الزام دولت به تهیّه لوایح، جهت مقابله با گرانی و رکود اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی.
– توجّه به اصل شایستهسالاری و فراهم آوردن زمینه لازم برای استفاده از نخبگان جوان در اداره امور جامعه.
– الزام مسئولین به پاسخگویی در مقابل ملّت.
– حفاظت و صیانت از حقوق ملّی در عرصههای بین المللی با عنایت به ۳ اصل مهم عزّت، حکمت و مصلحت که بارها مورد تأکید مقام معظّم رهبری قرار گرفته است.
– تلاش جهت استفادۀ بهینه و بهنگام از منابع انرژی مشترک با کشورهای همسایه.
-تلاش برای تحقّق سند چشم انداز توسعه۲۰ ساله کشور با عنایت به رهنمودها و تأکیدات مقام معظّم رهبری و باتوجّه ویژه به الگوی اسلامی- ایرانیِ پیشرفت.
-تلاش پیگیر برای ارتقای ضریب امنیّت اجتماعی.
-حمایت از کارآفرینی و استفاده از ثروت ملّی و نیروهای انسانی کارآمد در این جهت و تقویت بیش از پیش بخش تعاون.
-تلاش برای گسترش دولت الکترونیک و کم کردن حجم مکاتبات اداری و سرعت بخشیدن به انجام امور مردم در ادارات و سازمانها با نگاه به طرح تحوّل نظام اداری.
– تلاش در جهت توانمندسازی جوانان به خصوص دختران و بانوان روستایی با تأکید بر ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت آنان از طریق گسترش آموزشهای فنی و حرفه ای ترویجی، ایجاد مزارع نمایشی، ایجاد کارگروههای کوچک تولیدی و مشاغل مولّد.
– توجّه ویژه به وضعیت معیشتی بازنشستگان و تأمین نیازهای ضروری آنان.
ب) برنامه ها و اهداف قابل پیگیری در حوزه انتخابیّه
با توجّه به اینکه مردم شریف حوزه انتخابیّه شهریار، ملارد و قدس از شیوههای ارائـه خدمات کنونی، رضایتمندی کلّی نداشته و منتقد روشهای خدمترسانی موجود میباشند، لذا جهت کسب رضایتمندی عمومی لازم است که شیوههای موجود، مورد نقد و بررسی قرار گرفته، روشهای نوینی که اسباب رضایت خاطر شهروندان را فراهم میکند در خدمترسانی تجربه گردد. شهروندان عزیز و فهیم حوزه انتخابیّه ما انتظار دارند که منتخب آنها بعد از انتخابات نیز ارتباط خود را با آنها قطع ننماید و در جریان مشکلات آنها قرار گیرد، و این انتظار بهحقّی است. مردم شریف ما از اینکه فقط در ایّام تبلیغات انتخاباتی مورد توجّه مسئولین و کاندیداهای مختلف باشند و بعد از انتخابات کسی احوال آنها را نپرسد گلهمندند، لذا اوّلین و ضروریترین اصل در تغییر شیوههای خدمترسانی، طراحی استمرار ارتباط مؤثّر نماینده با مردم در مناطق مختلف حوزه انتخابیّه است. با توجّه به تغییر بافت و ترکیب جمعیّتی حوزه انتخابیّه و دگرگونی گروههای مرجع نسبت به سالهای گذشته، لازم است سازوکاری مناسب جهت ایجاد ارتباط دائمی و تأثیرگذار بین نماینده و شهروندان عزیزمان طرّاحی شود. برای این منظور در درجه اوّل باید اعضای دفتر نماینده از صاحبنظران و مشاوران دلسوز و آگاه و با ترکیبی متعادل از مناطق مختلف حوزه انتخابیّه انتخاب گردد، تا با هدایت نماینده منتخب گام های مؤثّری برای پیگیری مطالبات و حلّ مشکلات مردم برداشته شود. برای این منظور و همچنین در جهت استفاده از قابلیّتها، توانمندیها و استعدادها و تجربیّات سازنده، صاحب نظران و کارشناسان و نخبگان مدیریتی، مذهبی، علمی، اجتماعی، ورزشی و… که در سطح حوزه انتخابیّه کم نیز نمی باشند-که متأسفانه- تا کنون فضا برای مشارکت فعّال آنان در سطوح تصمیمسازی حوزۀ انتخابیّه فراهم نشده است. لازم است کارگروه های تخصّصی صنفی در سطح کلان شهرستانهای حوزۀ انتخابیّه و کارگروههای محلّی برای پیگیری و اولویّتبندی مشکلات و مطالبات مردمی و نیازسنجی منطقهای تشکیل گردد تا شیوه تصمیمسازی و اجرا، تغییر یابد و سطوح تصمیمگیری را به میان مردم بکشاند و مردم از طریق معتمدین خود به عنوان تصمیم گیرنده اصلی، مسئولین مربوطه نیز اجراکننده و نماینده منتخب نیز با توجّه به اختیارات کلان و گسترده خود، ناظری قوی بر فرآیند فوق باشد. لازم است در جهت کسب رضایتمندی عامّۀ مردم، ایدههای جدید حاکمیتی در سطوح محلّی تدوین گردد تا مردم احساس نمایند که خودشان برای خودشان تصمیم گیرندهاند. تصمیمگیری در کارگروهها، اجرا توسط مسئولین و نظارت توسط نماینده بیتردید برآورده کننده نقطه نظرات اصلی مردم و در نتیجه به کسب رضایتمندی حداکثری منجر خواهد شد. با توجّه به ارتباطات گسترده اینجانب با افراد، گروههای مرجع، نخبگان و صاحبنظران به نظر می رسد برنامهها و اهداف تدوین شده برای یک دوره چهار ساله در حوزۀ انتخابیّه باید حول محور حلّ مشکلات موجود و جلوگیری از روند فزاینده مشکلات و انباشته شدن آنها روی هم باشد. در این خصوص لازم است به موارد زیر توجّه شود:
ج – توجّه به اصل شایسته سالاری با نگرش بر:
الف – کارآمدی؛ ب- سلامت کاری؛ ج- سکونت در حوزه انتخابیّه؛ د- کسب رضایتمندی عمومی.
– تبیین جایگاه حوزۀ انتخابیه در نظام برنامهریزی و تصمیمگیری مسئولین رده بالای نظام.
– تغییر شاخصهای توزیع بودجه در سازمان مدیریت به منظور استیفای حقوق شهروندان.
– لزوم ارتباط مؤثّر و مستمرّ مسئولین با مردم جهت پاسخگو بودن مدیران اجرایی.
– سالم سازی روابط اداری و احترام عملی به ارباب رجوع.
– توجّه به کارآمدی مؤثّر نظام اداری و مبارزه قاطع با حیف و میل بیت المال و مبارزه با ویژهخواری، امتیاز طلبی، فساد اداری و اقتصادی.
– لزوم بهرهگیری از نظرات صائب کارشناسان، صاحب نظران، نخبگان و مدیران با تجربه در کنار توجّه ویژه به جوانان و بانوان در زمینههای مختلف مدیریتی.
– تلاش پیگیر در جهت استقرار ادارات کلّ غرب استان تهران در حوزه انتخابیّه.
– توجه ویژه به افزایش ضریب امنیّت عمومی در سطح شهرستانهای حوزه انتخابیّه.
– لزوم برنامهریزی برای حضور مسئولین اثرگذار استانی و کشوری در حوزه انتخابیّه جهت آشنایی عینی با مشکلات مناطق و بخشهای مختلف.
– حضور سرزده نماینده در مراکزی که ارباب رجوع بیشتری دارند مانند شهرداریها، بیمارستانها و… جهت آشنایی با مشکلات و بررسی نحوه خدمترسانی به مردم.
– پیگیری انتقال آبهای زیرزمینی غرب استان تهران جهت برطرف نمودن کمبود آب شرب.
– پیگیری مشکلات فاضلاب شهری.
– پیگیری تأسیس رادیو غرب استان تهران.
علاوه بر موارد کلّی فوق، برنامههایی با محوریّت حلّ مشکلات موجود طراحی شده است که در بخش های مختلف به شرح ذیل اعلام می گردد:
الف) اشتغال و مسائل کارگری
– برنامه ریزی جهت ارتباط مؤثّر صنعت و دانشگاه و استفاده از نخبگان صنعتی دانشگاه جهت ایجاد اشتغال مولّد پایدار.
– تسهیل در پرداخت وامهای خود اشتغالی با نظارت دقیق و جدّی؛ تا اینکه وامهای مزبور فقط در شغلآفرینی هزینه گردد.
– حمایت ویژه از مجامع و تشکّلهای صنفی و تلاش پیگیر برای حلّ مشکلات آنان.
– لزوم قطع واردات اجناس و کالاهای بیکیفیّت و ارزان قیمت خارجی (چینی) در جهت اهمیّت دادن به تولید داخلی.
– لزوم جلوگیری از اشتغال نیروی کار خارجی در قسمتهای مختلف در جهت جایگزینی نیروی کار داخلی.
– لزوم جلوگیری از اخراج کارگران صنعتی شرکتها و کارخانجات تولیدی به بهانههای مختلف.
– ایجاد تسهیلات لازم برای بیمه آسان کارگران ساختمانی و صاحبان مشاغل موقّت فصلی، به طوری که آینده شغلی آنان در سنین پیری تضمین شود.
– توجه به اشتغال مولّد برای جوانان و زنان سرپرست خانواده
ب) کشاورزی
با توجّه به گستردگی بخش کشاورزی، اگر واقعاً به این بخش اهمیّت لازم داده شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد. علیرغم شعارهای رنگارنگی که در حمایت از کشاورزی داده میشود، متأسفانه کشاورزان عزیز با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم میکنند که هنوز اقدامات اساسی مطلوبی برای حلّ مشکلات آنها صورت نگرفته است.
مسائل قابل پیگیری در این حوزه بسیار زیاد است اما اهمّ آنها عبارتند از:
– تلاش پیگیر جهت تأمین منابع آب مورد نیاز به هر طریق ممکن، بخصوص تسریع در پروژه احداث تصفیه فاضلاب شهری
– توجّه به ایجاد و احداث صنایع تبدیلی کشاورزی و ایجاد تسهیلات لازم برای جذب سرمایهگذاران.
– لزوم اعطای تسهیلات کمبهره به کشاورزان بهخصوص در زمینه آبیاری قطرهای و بارانی.
– ضرورت توجّه ویژه به تأمین ارزان قیمت نیازهای کشاورزان (سموم دفع آفات نباتی، بذرهای اصلاح شده و… ).
– توجّه به تأمین امنیّت شغلی کشاورزان با ایجاد تسهیلات لازم برای بیمه تأمین اجتماعی آنها.
– توجّه به تأمین امنیّت محصولات باغی از طریق ایجاد تسهیلات لازم برای دیوارکشی مناسب باغات.
– بیمه ارزان قیمت محصولات کشاورزی و جلوگیری از واردات بیرویّه محصولات باغی و کشاورزی در فصل برداشت میوه در کشور.
– اهمیّت دادن به تشکّلهای صنفی کشاورزی در حوزه انتخابیّه و استفاده از تجربیّات ارزنده موجود برای فائق آمدن به مشکلات.
– تشکیل کارگروه ویژه کشاورزی در دفتر نماینده و تشکیل جلسات منظّم برای پیگیری و حلّ مشکلات کشاورزان.
– تقویت بنگاههای تعاونی به منظور حمایت از کشاورزان و همکاری با مراجع ذیصلاح.
– تلاش برای ارتقای توان علمی کشاورزان جهت افزایش بهرهوری و بالا بردن کیفیّت محصولات تولیدی با همکاری اداره جهاد کشاورزی.
– پیگیری در جهت ایجاد مراکز فروش محصولات کشاورزی به منظور به حدّاقل رساندن واسطهها و دلّالان با همکاری خود کشاورزان.
– تلاش پیگیر جهت حلّ مشکلات مربوط به دام و طیور و تأمین امنیّت و ضرورت جلوگیری از زیاندهی صاحبان این صنایع.
– فراهم نمودن زمینههای لازم برای حضور صادرکنندگان بخش کشاورزی در شهرستانهای حوزۀ انتخابیّه و تشویق کشاورزان به امر صادرات.
– تشویق سرمایهگذاران بخش خصوصی از طریق فراهم نمودن زمینه و پرداخت تسهیلات لازم برای ایجاد سردخانههای مجهّز، به منظور حفظ محصولات و عرضه تدریجی آن به بازار تا سود محصولات کشاورزی به خود کشاورز برسد نه به واسطهها.
– تلاش در جهت اعطای تسهیلات بانکی و مساعدتهای ضروری دیگر در جهت ایجاد مراکز تولید محصولات گلخانهای و جذب نیروی کار بیشتر و وجود امکان بهتر صادرات این محصولات و نیاز کمتر به آب.
ج) فرهنگی- آموزشی
– تشکیل فراکسیون فرهنگیان مجلس جهت پیگیری مطالبات فرهنگیان
– تشکیل کارگروههای تخصّصی فرهنگیان و دانشگاهیان برای بررسی دقیقتر مشکلات موجود و استفاده از نظرات ارزنده صاحبنظران فرهنگی و دانشگاهی برای حلّ مشکلات موجود.
– تلاش برای ایجاد مراکز آموزش عالی، توسعه دانشگاههای موجود، توجّه به تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای حوزه انتخابیّه.
– تلاش جهت جذب خیّرین برای احداث بناهای فرهنگی و آموزشی مورد نیاز در سطح حوزه انتخابیّه.
– پیگیری جهت ایجاد و گسترش مراکز فنی و حرفه ای بهخصوص در زمینه کشاورزی با توجّه به پتانسیل شهرستانهای حوزۀ انتخابیّه و قطب بودن آنها در قالب تربیت تکنسینهای مجرّب.
– توجّه به گسترش مراکز تفریحی- فرهنگی (سینما و تالارهای مخصوص تئاتر و…).
– تلاش برای ایجاد تسهیلات لازم جهت ادامه تحصیل فرهنگیان با تأکید بر پژوهش محوری.
– عنایت به همسان شدن امتیازات و حقوق فرهنگیان با همطرازان خود در وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
– توجّه به مسائل مختلف هنری اعم از هنرهای نمایشی، سفالگری، صنایع دستی، شعر و ادب و….
– پیگیری تقسیم اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار جهت ارائه خدمات بهتر به فرهنگیان و دانش آموزان.
د) بهداشت و درمان
انجام پیگیری لازم در خصوص تسریع اتمام عملیات ساختمانی بیمارستانهای در حال احداث در حوزه انتخابیّه.
– تلاش پیگیر در جهت توسعه مراکز درمانی با توجّه به نیازهای مبرم موجود در شهرها و شهرکها و روستاهای حوزه انتخابیّه.
– تلاش جهت توسعه مراکز درمانی خصوصی و ایجاد تسهیلات لازم برای جذب سرمایهگذاران متخصّص در این زمینه.
– توجّه لازم به هماهنگ شدن استانداردهای بهداشت و درمان حوزه انتخابیّه با معیارهای سرانه بهداشتی کشوری.
– تشکیل کارگروههای لازم در این بخش جهت پیگیری مؤثّر و کارآمد مسائل و مشکلات بهداشتی حوزه انتخابیّه در دفتر نماینده.
ﻫ) عمران- امور زیربنایی- صنعت
– پیگیری جدّی در خصوص احداث شهرکهای صنعتی غیر آلاینده در حوزه انتخابیّه.
– توجّه ویژه به استقرار صنایع تبدیلی کشاورزی و توسعه محصولات گلخانهای.
– تلاش و پیگیری جهت سرعت بخشیدن به اتّصال متروی تهران و کرج به شهرستانها و کانونهای جمعیّتی حوزه انتخابیّه.
– کوشش فراوان در خصوص احداث بزرگراهها و جادّههای مواصلاتی جدید برای حلّ مشکل ترافیک سنگین موجود.
– توجّه به تکمیل پروژههای نیمه تمام در سطح حوزه انتخابیّه.
– پیگیری قاطع برای احداث پروژههای عمرانی که بودجههای عمرانی شهرداریها پاسخگوی نیاز آنها نمی باشد.
– نظارت کارآمد بر عملکرد عمرانی شهرداریها.
و) نخبگان- جوانان و ورزش
– برنامهریزی دقیق جهت شناسایی نخبگان علمی- دانشگاهی – ورزشی- صنعتی و….
– تشکیل کارگروههای تخصّصی با حضور چهرههای مطرح ورزشی جهت توجّه به نظرات آنها برای مدیریت و برنامهریزی ورزش شهرستانهای حوزۀ انتخابیّه.
– برنامهریزی جهت سپردن مدیریت ورزشی به نخبگان کارآمد ورزشی.
– ایجاد تسهیلات لازم برای کمک به امر ازدواج، اشتغال و تأمین مسکن جوانان.
– تشکیل کارگروه ویژه نخبگان جهت بررسی مسائل و مشکلات آنها در سطح شهرستانهای حوزۀ انتخابیّه و استفاده از نظرات آنها برای اداره مطلوب شهرستانها.
– برنامه ریزی جهت توسعه ورزشهای همگانی و قهرمانی در سطح حوزه انتخابیّه.